Czy przyjmowanie magnezu przez skórę jest wystarczające?

   Ostatnio dostałam pytanie pod filmem  Jak zrobić Oliwię magnezową , czy suplementacja  przez skórę jest wystarczająca? Kąpiele solankowe są stosowane od starożytności i słyną ze swoich prozdrowotnych korzyści. Czy to możliwe, aby tysiące lat doświadczeń miały stracić ważność? W tym artykule przybliże temat magnezu, suplementacji przez skórę oraz rozwieję wątpliwości. 

Magnez jest jednym z najważniejszych składników mineralnych. Wykazano, że bierze udział aż w 600 reakcjach enzymatycznych (2), jest ważny w metabolizmie białek, węglowodanów i tłuszczy. Statystyczna większość z nas ma niedobór magnezu i często nieświadomie cierpi właśnie z tego powodu.


Osoby spożywające dużo surowych warzyw, zielonych liści, owoców, orzechów i nasion mają zazwyczaj prawidłową podaż magnezu w pożywieniu. Wchłaniamy go tylko 15-40% z pożywienia. (1)
Magnez w suplementach diety  słabo się wchłania. Im więcej go podajemy, tym jeszcze trudniej się przyswaja (1), choć firmy farmaceutyczne bardzo chcą, żebyśmy tego nie dostrzegali i prześcigają się w wtorzeniu nowych związków, lepiej przyswajalnych.


Tańszą, wyjątkową relaksującą i lepiej przyswajalną formą suplementacji magnezu jest transdermalna, czyli jony magnezu przenikają przez skórę. Suplementacja magnezowa może odbywać się przez:

1. Kąpiele magnezowe 
W czystej, ciepłej wodzie rozpuścić 1-2 szkl. chlorku magnezu sześciowodnego MgCl2 x 6H2O (najlepiej czystość farmaceutyczna. Może być też spożywcza, która jest tańsza, ale może mieć więcej zanieczyszczeń). Można również użyć soli z morza Martwego, która jest super, ale wtedy już nie wychodzi tak tanio ;)
Kąpiel powinna trwać dłużej niż 20 minut. Po tym czasie skóra się rozmacza i staje się częściowo przepuszczalna, a wchłanianie efektywne. Jak to poznać? Gdy Twoje opuszki na palcach stają się pomarszczone, wtedy zaczyna się wchłanianie. Do takiej kąpieli nie używamy żadnych substancji myjących, niczego. (Umyć się należy przed kąpielą, np. pod prysznicem). Po 30 minutach spłukać ciało czystą wodą.

 

2. Kąpiele magnezowe stóp
Rozpuścić w czystej i ciepłej (nie gorącej!) wodzie 1-2 łyżki chlorku magnezu, moczyć stopy 20-30 minut. Zasady obowiązują identyczne jak powyżej.

 

3. Solankowy spray do ciała - "oliwa" magnezowa
wersja 1 : 2 - łagodna (na pierwszy raz)
Do przygotowania takiego roztworu potrzebne będzie:
100 g MgCl2 x 6H2O chlorek magnezu sześciowodny farmaceutyczny
200 ml (200 g) wody destylowanej
butelka typu spray
Wodę lekko podgrzać, rozpuścić sól magnezową, przelać do butelki. Gotowe.

Spray można stosować jak:

  • naturalny dezodorant (nie blokuje gruczołów potowych, ale neutralizuje nieprzyjemny zapach, nie pozostawia śladów na ubraniu)
  • w stresujących sytuacjach jako relaksujacą mgiełkę do ciała - spryskiwać nadgarski
  • po myciu, spryskać ciało i delikatnie wmasować. Unikać kontaktu z oczmi oraz błonami śluzowymi, włosami, stosować na zdrową skórę, nie jeść (smak jest gorzko słony, niedobry).
Nazwę Oliwa magnezowa zawdzięcza swojej śliskości - jak oliwka - nie zawiera w składzie oliwy. Jeśli ten roztwór podrażnia Twoją skórę, spłucz skórę wodą. Oliwę magnezową możesz jeszcze rozcieńczyć, aby był łagodniejszy. Rozcieńczony roztwór jest słabszy, ma mniej jonów magnezu. Z czasem skóra się przyzwyczaja i można stosować oliwę magnezową przygotowaną w stosunku 1 : 1 (100 g chlorku magnezu rozpuszczony w 100 ml wody).

Jest kilka zasad, o których warto pamiętać, aby suplementacja przez skórę była skuteczna.
Skóra powinna być czysta (umyta) i zdrowa (żadnych zadrapań, zranień, bo będzie szczypać)
Kąpiel powinna być odpowiednio długa (powyżej 20 min.)
Nie dodajemy żadnych środków myjących, pieniących, najlepiej niczego. (czasami można dodawać zioła).
Nie stosować tuż po depilacji, bo wywołamy podrażnienia.
Po kąpieli zaleca się wmasować w skórę olej kokosowy, aby pozostała miękka i nawilżona, ponieważ sól wysusza.
Zabiegi należy regularnie powtarzać, wg własnych potrzeb.
 
A więc odpowiadając na pytanie z początku, uważam, że Spray Magnezowy - Oliwa Magnezowa jest najtańszą formą suplementacji, do tego bardzo łatwą w użyciu. Oliwa magnezowa pozostaje długo na skórze, więc choć powoli, to działa przez długi okres czasu. Wie o tym, każdy kto spróbował. Niektórzy noszą mini-spray w torebce, aby mieć go zawsze pod ręką.
Jednak najskuteczniejszą formą suplementacji wg mnie jest ta w kąpieli solankowej. Wiele osób ceni ją za swoje natychmiastowe odprężające i relaksujące właściwości. 
 
Mit czy fakt?

Niektórzy nie rozumieją tego zjawiska, twierdząc, że skóra jest nieprzepuszczalna... i rzeczywiście tak jest na początku, dlatego kąpiel musi trwać dłużej niż 20 minut, aby skóra się rozmoczyła (jak podczas wakacji za długo przebywa się w wodzie, opuszki  palców robią się pomarszczone, tzn, że skóra traci swoje właściwości bariery i woda zaczyna "wsiąkać" w skórę). Niektórzy nadal się upierają, że to za mało, bo nigdy nie napijemy się przez skórę. To też prawda, pragnienia nie ugasimy... ale ta niewielka ilość wody solankowej wystarczy, aby dostarczyć tego cennego makroelementu.  Na tej zasadzie opierają się lecznicze kąpiele solankowe w uzdrowiskach i spa, które stosuje się od starożytności, a wiedza na ten temat jest spisana w literaturze z zakresu m.in. balneologii  :-)
 
Odżywianie nadal powinno być głównym źródłem magnezu, suplement to tylko uzupełnienie "dzieła" i troska o dobre zdrowie i samopoczucie. Najlepszy suplement nie zastąpi zdrowego stylu życia i diety. Warto codziennie dołożyć coś zdrowego do menu. Zobacz moje zdrowe przepisy tutaj :)
 
Uważam, że obecnie zmniejsza się znaczenie takich dawnych i tanich terapii. Chlorku magnezu nie można opatentować - a więc zarobić - jak w przypadku "nowych związków magnezu" proponowanych przez koncerny farmaceutyczne. Na takie teorie podatni są najbardziej zapracowani ludzie - połknąć tabletkę i załatwione... To takie nowoczesne... ale niestety nienaturalne.  Ja nie wierzę w drogi na skróty.
 
 Proponuję zrobić własne badanie i sprawdzić czy kąpiele lub oliwka działają pozytywnie na Ciebie :) dla mnie tak, może dla Ciebie też...
 
 
 
Ta strona może korzystać z Cookies.
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.

OK, rozumiem lub Więcej Informacji
Informacja o Cookies
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.
OK, rozumiem